Az RTL Klubon március 17-én indult a Csillag Születik negyedik szériája, amely több újdonsággal is szolgál a nézőknek. Az új zsűrivel és szokatlan műsorvezető-párossal induló tehetségkutatónak a szerkezete is változott némileg, a korábbinál több casting epizód és egy "középdöntő" is lesz. Az előválogatók második forgatásán jártunk, ahol a műsor kreatív producerével, Herman Péterrel is váltottunk pár szót.
Az előválogatók második forgatási napján épp az ebédszünetre érkezünk az RTL Klub székházába, ahol a büfében már új kedvenceivel ismerkedik a közönség. "Jól toltad!" - kiált fel mellettünk valaki, amikor a korábban a színpadon látott rocker fiú megjelenik a helyiségben. A srác acélvillát formázó öklével (csupán mutató- és kisujját feltartva) köszöni meg a dicséretet - elképzelhető, hogy a leendő döntősök egyikét láttuk elhaladni.
Az óriási stúdióban eközben már melegít egy zenekar, a délutáni szakasz első fellépője. Egy ausztrál banda világslágerét játsszák el többször is, csak a később - ünnepélyes keretek között - érkező zsűri nem hallotta még. A hangpróba után kis technikai eligazítás következik, pár nézőt az első sorba ültetnek (ahol "nem nagyon lehet látni, érezni viszont annál inkább"), majd arra is megkérik a közönséget, hogy csupán a külseje alapján egyetlen versenyzőt se ítéljen meg, ne füttyögjön vagy nevessen a bejövetelekor.
Végre megérkezik az új zsűri is, az előző szériában is látott Hernádi Judit mellett Pokorny Lia, Hajós András és Puzsér Róbert. "Mind a négyen istenien kezelik a jelentkezőket, nagyon elégedettek vagyunk velük - remélem, hogy a nézők is azok lesznek. Fontos - bár korántsem ekkora - változás történt a műsorvezetők személyében is: ezt a produkciót mindig egy páros vezette, idén azt szántuk újdonságnak, hogy két női műsorvezető lesz. Így került Lilu a korábbi szériákban is látott Ördög Nóra mellé, ami szerintem jópofa és izgalmas helyzeteket hoz" - mondja Herman Péter.
A két műsorvezetőt a stúdióban ülő közönség nem láthatja - hisz ők a kulisszák mögött, a fellépések előtt és után készítenek rövid interjúkat a szereplőkkel -, a tévénézők azonban több változásnak is tanúi lehetnek. "A régi főcím sláger lett, szerettük mi is, de elfáradt kicsit, úgyhogy azt is lecseréltük. Ez igazából egy apróság, de jelzésnek kiváló, kicsit az új zsűrit is szimbolizálja. Ami még fontos, hogy részben változott a műsor szerkezete is: az úgynevezett castingepizódokból több lesz, a tavalyi három helyett négy. Lesz emellett egy ötödik rész is, egy afféle középdöntő, ahol a válogatók során kiemelt versenyzőkből juttat tovább a zsűri tizenkettőt: az élő adásokban már csak ők mérettethetik meg magukat" - árulja el a kreatív producer.
Idén egyébként jóval többen jelentkeztek, mint tavaly, Herman szerint tíz-tizenöt százalékos növekedésről van szó - ami többezres létszámnál nem elhanyagolható különbség. "A jelentkezők nagy része még mindig énekelni akar - mert azt gondolja, hogy ahhoz kell a legkevesebb előképzettség -, de szerencsére az emberek azt az üzenetet is értik, hogy a Csillag Születik nem csak az énekesekről szól. Az énekes produkciók között is egyre több a nem popzenei produkció, hisz aki operával indul, az inkább ide jelentkezik, mint az X-Faktor-ba. Sok hangszeres produkcióval is találkoztunk, ami szintén izgalmas vonal, illetve továbbra is rengeteg a táncos előadás. Idén jóval több a humoros szám, elég sok parodista és stand-up komikus lép színpadra" - teszi hozzá Herman.
Humoros - vagy legalábbis annak szánt - produkciót mi csak egyet látunk: egy színtársulat teremt abszurd helyzetet azzal, hogy a négyfős csapatból csak két ember adja elő a műsorszámot, amely egyébként egy pontyról szól. Az általunk megnézett tizenegy próbálkozóból végül is négy jut tovább, amiben egy zenekar és egy duó (gitáros fiú, énekes lány) is benne van, plusz egy tánccsoport, amely a break műfaját folklórelemekkel dúsítja - a műfaji eloszlás tehát a Herman által elmondottakat támasztja alá.
A zsűritagok közül - ahogy az várható volt - Puzsér a legkeményebb, a mindenki által simán továbbjuttatott zenekart például csak azzal a feltétellel engedi a következő fordulóba, hogy ott már saját számmal rukkolnak elő. Hajóssal sokat is vitatkoznak a versenyzőkről, az Emil Rulez frontemberének finom humorral megfogalmazott, legsúlyosabb esetben is csak csipkelődő véleménye áll szemben Puzsér kemény kritikáival. Utóbbinak vannak azért frappáns mondatai, amelyekkel a közönséghez is utat találhat: "Fiatal vagy, jóképű vagy, potens vagy - éneklésmentesen is lehet boldog életed" - mondja a tizenhat éves fiúnak, aki izgalmában egy magyar számba kezd bele az ígért külföldi versenydal helyett.
Találkozunk persze más kínos produkciókkal is - amelyekre Pokorny Lia még a nemet is kedvesen mondja. Egy Erdélyből érkezett, nagyestélyibe öltözött asszonyság annyira visít egy Andrea Bocelli-dal közben, hogy a közönségből többen összehúzzák magukat a székükben; majd a következő produkció értékelésénél Puzsér kifejti, hogy"az egy másodpercre jutó pátosz minden képzeletet felülmúl". Ahogy az már lenni szokott tehát az efféle tehetségkutatókon, megmosolyogni való és értéket mutató versenyzők egyaránt feltűnnek - az már a zsűri és a közönség felelőssége, hogy az arra érdemeseket küldje tovább.